assorted photos and notebook

Opublikowano

przez

Jak czytać książki, by zapamiętać więcej?

Czy zdarza Ci się, że czytasz książkę, a po kilku dniach zapominasz, o czym ona była? Czy masz problem z zapamiętywaniem nazwisk, dat, faktów czy cytatów z książek, które czytasz? Czy chciałbyś/aś poprawić swoją pamięć i lepiej zapamiętywać to, co czytasz? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie. W tym wpisie podzielę się z Tobą kilkoma praktycznymi poradami, jak czytać książki, by zapamiętać więcej.

Wybierz odpowiednią książkę

Pierwszym krokiem jest wybranie odpowiedniej książki, czyli takiej, która Cię interesuje i pobudza. Nie ma sensu czytać książki, która Cię nudzi, zniechęca lub irytuje, bo wtedy nie będziesz się skupiać na treści i nie będziesz zapamiętywać niczego. Dlatego wybierz książkę, która pasuje do Twoich zainteresowań, gustu i poziomu. Dlatego wybierz książkę, która:

  • Zawiera temat, który Cię fascynuje. Nie musi to być temat, o którym już wiesz wszystko, ale taki, który chcesz poznać lepiej, który Cię intryguje, który ma znaczenie dla Ciebie lub dla świata. Może to być temat związany z historią, nauką, psychologią, podróżami, kulturą, sztuką, polityką, sportem, zdrowiem, hobby lub czymkolwiek innym, co Cię interesuje.
  • Zawiera gatunek, który Cię pociąga. Nie musi to być gatunek, który czytasz zawsze, ale taki, który Ci się podoba, który Ci odpowiada, który pasuje do Twojego nastroju i okoliczności. Może to być gatunek literacki, taki jak powieść, opowiadanie, esej, reportaż, biografia, poezja, dramat, fantastyka, kryminał, romans, horror, komedia lub inny. Może to być też gatunek filmowy, taki jak akcja, przygoda, thriller, animacja, dokument, musical, western, science fiction, fantasy, horror, komedia, romans lub inny.
  • Zawiera poziom trudności, który Ci odpowiada. Nie musi to być poziom, który jest dla Ciebie zbyt łatwy lub zbyt trudny, ale taki, który jest dla Ciebie odpowiedni, który nie zniechęca Cię ani nie nudzi. Może to być poziom związany z językiem, taki jak słownictwo, gramatyka, ortografia, interpunkcja, styl, narracja, dialog, czytanie ze zrozumieniem, czytanie krytyczne, czytanie twórcze lub inny. Może to być też poziom związany z treścią, taki jak ilość informacji, stopień skomplikowania, głębia analizy, zakres perspektywy, rodzaj argumentacji, sposób prezentacji, logika, spójność, oryginalność lub inny.

Przygotuj się do czytania

Drugi krok to przygotowanie się do czytania, czyli stworzenie odpowiednich warunków i zaopatrzenie się w niezbędne narzędzia. Czytanie wymaga od nas skupienia, uwagi i pamięci, dlatego warto zadbać o to, by nic nas nie rozpraszało i byśmy mieli wszystko, co nam pomoże w zrozumieniu i zapamiętaniu tekstu. Dlatego warto:

  • Wybrać odpowiedni czas i miejsce na czytanie. Znajdź taki moment w ciągu dnia, kiedy masz czas i ochotę na czytanie, kiedy nie jesteś zmęczony/a ani zestresowany/a. Znajdź też takie miejsce, gdzie jest cicho i wygodnie, gdzie nie ma zbyt wielu bodźców ani zakłóceń. Może to być Twój pokój, sofa, łóżko, balkon, ogród, park, kawiarnia, biblioteka lub gdziekolwiek indziej, gdzie czujesz się dobrze i spokojnie.
  • Zaopatrz się w materiały pomocnicze. Nie musisz znać wszystkiego, co jest w książce, żeby ją zrozumieć i zapamiętać, ale czasem możesz potrzebować dodatkowych informacji, wyjaśnień lub tłumaczeń. W takim przypadku warto mieć pod ręką materiały pomocnicze, takie jak słownik, encyklopedia, atlas, podręcznik, notatnik, długopis, zakładki, kolorowe karteczki, kalkulator, komputer, telefon lub cokolwiek innego, co Ci się przyda.
  • Ustal cel i plan swojego czytania. Nie musisz czytać całej książki na raz, ani czytać jej w określonym tempie, ale warto mieć jasny cel i plan swojego czytania. Może to być cel związany z ilością, np. przeczytać jedną książkę w tygodniu, dwie książki w miesiącu, dziesięć książek w roku lub inny. Może to być też cel związany z jakością, np. zrozumieć główną myśl książki, zapamiętać najważniejsze fakty, nauczyć się nowych słów, zainspirować się do działania lub inny. Plan może być związany z podziałem książki na części, np. rozdziały, akapity, strony, linijki lub inny. Plan może być też związany z czasem poświęconym na czytanie, np. godziny, minuty, dni, tygodnie lub inny.

Czytaj aktywnie i świadomie

Trzeci krok to czytanie aktywnie i świadomie, czyli angażowanie się w tekst i wykorzystywanie różnych technik. Czytanie to nie tylko bierna aktywność, ale też aktywna. Dlatego warto nie tylko odbierać informacje z tekstu, ale też z nimi pracować, je przetwarzać, analizować, interpretować, oceniać i zapamiętywać. Dlatego warto:

  • Zadawać sobie pytania. Nie czytaj tylko tekstu, ale staraj się go zrozumieć. Zadawaj sobie pytania, np. o cel, treść, strukturę, styl, przesłanie, kontekst, znaczenie, wartość czy ocenę tekstu. Pytania mogą być związane z poziomem dosłownym, np. kto, co, gdzie, kiedy, jak, dlaczego, czy z poziomem ukrytym, np. co autor chciał powiedzieć, jakie ma poglądy, jakie używa środki stylistyczne, jak wpływają one na odbiór tekstu. Pytania mogą być też związane z poziomem osobistym, np. co ja myślę o tekście, jak się z nim utożsamiam, jak mnie on dotyka, jak wpływa na moje życie. Pytania pomogą Ci skupić się na istotnych aspektach tekstu i lepiej go zapamiętać.
  • Robić notatki. Nie czytaj tylko tekstu, ale staraj się go zapisać. Robienie notatek to świetny sposób na ułatwienie sobie przyswajania i powtarzania informacji z tekstu. Możesz robić notatki w różny sposób, np. podkreślać, zakreślać, wyróżniać ważne fragmenty tekstu, pisać streszczenia, komentarze, pytania, wnioski, opinie na marginesach lub w osobnym zeszycie, rysować schematy, mapy myśli, diagramy, ilustracje, symbole, skróty, które pomogą Ci zobrazować i uporządkować treść tekstu. Notatki pomogą Ci uaktywnić swoją pamięć i ułatwić sobie powtórkę.
  • Stosować techniki mnemotechniczne. Nie czytaj tylko tekstu, ale staraj się go zapamiętać. Techniki mnemotechniczne to różne sposoby na ulepszenie i wzmocnienie swojej pamięci, poprzez tworzenie skojarzeń, powiązań i asocjacji między informacjami z tekstu. Możesz stosować techniki mnemotechniczne w różny sposób, np. tworzyć akronimy, akrostychy, rymowanki, piosenki, opowieści, żarty, metafory, porównania, przenośnie, które pomogą Ci zapamiętać trudne lub skomplikowane informacje z tekstu. Techniki mnemotechniczne pomogą Ci ułatwić sobie zapamiętywanie i przypominać sobie informacje z tekstu.

Podsumowanie

Czytanie książek to nie tylko świetna forma rozrywki, ale też źródło wiedzy, inspiracji i rozwoju osobistego. Jeśli chcesz lepiej zapamiętywać to, co czytasz, to pamiętaj o tych trzech krokach:

  • Wybierz odpowiednią książkę
  • Przygotuj się do czytania
  • Czytaj aktywnie i świadomie

Jeśli będziesz się trzymać tych zasad, to na pewno poprawisz swoją pamięć i zapamiętasz więcej z książek, które czytasz. Życzę Ci powodzenia i miłej lektury! 😊


Przeczytaj także:


O mnie

Cześć, jestem Anna Miszkin, autorka Bloga Księgarnia Ania. Zawsze byłam zapaloną miłośniczką literatury i od wielu lat staram się dzielić tą pasją z innymi. Z wykształcenia jestem filologiem polskim, a moje doświadczenie zawodowe obejmuje nauczanie języka polskiego, pracę jako redaktor i korektor, a także prowadzenie własnej księgarni!